Raamatusoovitus: „The Future Leader: 9 Skills and Mindsets to Succeed in the Next Decade“

Jacob Morgani raamat leidis koha Eesti HR Seltsi Raamatuklubi aruteludes eelmise aasta novembris ja detsembris. Raamat vääris igati natuke pikemat tähelepanu ja arutelu, sest igas peatükis oli mõtteid ja taipamisi, mis raamatuklubi liikmeid kõnetasid ja mille kohta oli jagada nii häid kui ka õpetlikke lugusid, kuidas kindlasti mitte teha.

Esimesena jäi kõige rohkem kajama märksõna „inimlikkus“ – edukas juht ja organisatsioon võtab keskmesse oma inimesed. Kuidas oma töötajaid võimestada, kuulata, pakkuda võimalusi arenguks, kaasata ja liikuda ühiste eesmärkide poole ühtse meeskonnana. Õnnelik ja väärtustatud töötaja annab tööandjale kordades rohkem tagasi. Raamatus toodi mitmeid näiteid rahvusvahelistest suurettevõtetest, kes on võtnud fookusesse oma töötajate võimestamise ja arendamise ning hooliva töökeskkonna loomise. Üks näide, mis eriliselt meelde jäi, oli ettevõtte juhist, kes kirjutas jõulude ajal kõikide oma töötajate vanematele kirja, tänades neid, et nad on kasvatanud nii eduka ja hea inimese, kes on nüüd nende ettevõtte väärtuslik töötaja.

Teisena jäi meelde idee, et lõpuks ometi on robotid tulnud seda tööd tegema, mis oligi algusest peale robotitele mõeldud. Inimesed saavad nüüd tegeleda üha rohkem sellega, mida saavadki teha ainult inimesed – loometegevus, arendusideed, üksteisest hoolimine, toetamine jms. Kui varasemalt oodati paljudel töökohtadel, et töötajad täidaksid lihtsalt käske, teeksid võimalikult palju tööd ilma puhkepausideta ning palju aega kulus tehnilistele tegevustele, siis nüüd saame tehnoloogia abiga jättagi sellised ülesanded tehisintellektile ja inimesed saavad oma aega kasutada üha rohkem mõttetööks (milleks seni ei pruukinudki väga palju aega jääda).

Raamatu autor on ise ühe põhiküsimusena püstitanud: „Kuidas olla heaks juhiks / eestvedajaks kiiresti muutuvas maailmas, kus see, mis töötas minevikus, ei tööta enam tulevikus ega juba ka olevikus?“ Vastuste leidmiseks tutvustas autor enda läbiviidud uuringu tulemusi, mille tarbeks viidi läbi enam kui 140 intervjuud maailma juhtivate CEO-dega ning milles osales enam kui 14 000 töötajat. Uuringu tulemustele tuginedes väidab Jacob Morgan, et tuleviku tööturgu enim mõjutavad trendid, millega iga tuleviku juht peab arvestama, on:

  • Tehisintellekt ja tehnoloogia areng;

  • Muutuste üha suurenev kiirus – järgnevate aastakümnete jooksul kogeme rohkem muutuseid, kui viimaste sadade aastate jooksul kokku;

  • Töö tähendus ja mõte saavad üha olulisemaks;

  • Talentide leidmine, hoidmine ja arendamine;

  • Moraal, eetika ja läbipaistvus;

  • Globaliseerumine.

Selleks, et nende trendidega edukalt toime tulla, soovitab autor fookusesse võtta eelkõige kaks märksõna: tulevikusta (Futurize) ja inimlikusta (Humanize)! Inimlikkus, töötajakeskus, töötajate võimestamine, kuulamine ja organisatsiooni väärtustega sidumine oligi raamatu üheks keskseks mõtteks.

Futurize:

  • Mõtteviisi muutmine lühiajalistelt tulemustelt pikaajalistele eesmärkidele.

  • Tehnoloogia arenguga kohandumine.

  • Muutuste kiirusega tempos püsimine.

  • Mitte jääda kinni sellesse, mis töötas minevikus.

Humanize:

  • Mitmekülgsete meeskondade juhtimine.

  • Töötajate ümberõpetamine ja nende potentsiaali esiletõstmine.

  • Talentide ligimeelitamine ja hoidmine.

  • Äritegevusele lisaks fookusesse ka heategevus ja panus ühiskonda.

  • Töökeskkonna inimesekeskseks muutmine.

Raamatu viimases osas tutvustab autor pealkirjas mainitud 9 tuleviku juhi mõtteviisi, mis võtavad kokku eelnevalt kirjeldatud väljakutsete ja trendidega toimetuleku. Tuleviku juhi rollid ja mõtteviisid on:

  1. Avastaja (The Explorer) – Uudishimulik, pidev õppija, sooviga areneda, avatud meelega ja kiire kohaneja.

  2. Kokk (The Chef) – Meister, kes oskab leida ideaalse tasakaalu inimlikkuse ja tehnoloogia vahel (Humanity-Technology Puzzle).

  3. Teenistuja (The Servant) – Olla teenistuses iseendale, oma tiimile, klientidele ja juhtidele.

  4. Globaalne kodanik (The Global Citizen) – Oskus mõelda globaalselt, juhtida mitmekülgseid meeskondi, levitada oma ideid ja sõnumeid üle maailma ning leida ja meelitada parimaid talente, vaatamata sellele, kus nad paiknevad.

  5. Tuleviku looja (The Futurist) – Tulevik ei juhtu iseenesest, vaid tuleviku juht osaleb ise tuleviku loomises. Millist tulevikku soovid endale luua ning kuidas plaanid seda teha?

  6. Jedi meister (The Yoda) – Empaatia, eneseteadlikkus, emotsionaalne intelligentsus.

  7. Tõlkija (The Translator) – Suurepärane kuulaja ja suhtleja – sild, mis ühendab erinevad asjad ja inimesed omavahel. 

  8. Coach (The Coach) – Oma inimeste kuulamine, mõistmine, inspireerimine ja võimestamine. Mõistmine, et juhina on sinu võimalus ja privileeg aidata oma töötajatel saada edukamaks ja paremaks.

  9. Tehnoloogia teismeline (The Technology Teenager) – Ole uudishimulik ja selle asemel, et muretseda „Kuidas tehnoloogia kiire arenguga tempos püsida?“, juurutle mõtteviisi: „See ongi uus normaalsus“. Paljud juhid kasutavad tehnoloogia mentoreid, kes on tavaliselt neist nooremad.

Kokkuvõtvalt raamat mulle meeldis ning kindlasti plaanin seda veel (mitu korda) lugeda, et häid mõtteid üle korrata ja uusi nüansse leida, mida esimesel korral ei jõudnud kohe hoomata. Samuti vaatame oma organisatsiooni arengustrateegia värske pilguga üle tuleviku juhi mõtteviiside valguses. Soovitan raamatut kõigile, kes puutuvad kokku juhtimisega ning soovivad olla tulevikujuhid!


Artikli autor

Kati Päike


Originaalartikkel leitav siit


Loe lisaks

Previous
Previous

HR keelekohvik / HR Language Cafe

Next
Next

Jälle need uusaastalubadused?!